HomeAlimentatieSerotonina (hormonul fericirii): ce este si alimentele care o cresc

Serotonina (hormonul fericirii): ce este si alimentele care o cresc

Serotonina: cunoscuta sub numele de 5-hidroxitriptamina si abreviata ca 5-HT, este un neurotransmitator, adica o molecula care actioneaza ca un mesager chimic intre celulele nervoase. Serotonina este eliberata de celulele nervoase si este receptionata de un receptor specific in alte celule nervoase. Acest mecanism se afla la baza transmiterii semnalelor in sistemul nostru central si periferic.

In particular, serotonina este un exemplu de neurotransmitator inhibitor si se gaseste in principal in tractul gastro-intestinal, in trombocite si in sistemul nervos central al omului si, de asemenea, si la animale. Este un transmitator derivat din triptofanul de aminoacizi, care a fost descoperit pentru prima data in 1935 si apoi a fost izolat pentru prima data in 1948.

Serotonina: functii si unde se afla

1. In tractul gastro-intestinal:

  • stimuleaza peristaltismul, adica activitatea musculaturii enterice, favorizand digestia.

2. In sistemul nervos central:

  • regleaza alternarea somnului / trezirii: serotonina este un precursor al melatoninei, un hormon produs la intuneric, responsabil pentru somn, deoarece este la baza ritmului circadian al organismului;
  • reglementeaza senzatia de foame / satietate: concentratiile mai mari ale acestui hormon determina aparitia timpurie a sentimentului de satietate;
  • influenteaza starea de spirit: serotonina este hormonul fericirii si bunastarii. Nivelurile inferioare ale acestui neurotransmitator sunt asociate cu stari de anxietate, stare generala de rau, astenie,atacuri de panica si depresie;
  • memoria: acest mediator chimic este strans legat de concentrare, memorie si procesul de invatare. Persoanele cu depresie se confrunta cu dificultati de concentrare si de stocare a informatiilor, fiind intotdeauna distrase si absente;

3. In trombocite si plasma:

  • exercita o actiune vasodilatatoare, scazand presiunea arteriala. Nivelul scazut al acestui hormon provoaca hipertensiune arteriala.

Cauzele serotoninei scazute si alimentele care o cresc

Unele comportamente si alimente pot provoca o variatie anormala a concentratiei normale de serotonina. Dintre acestea:

  • consumul excesiv de bauturi alcoolice;
  • malnutritia.

Alimente care ajuta la cresterea nivelului de serotonina:

  • carbohidratii complecsi aflati in cerealele integrale;
  • cacaua si ciocolata neagra;
  • carnea de pui si de curcan;
  • tonul;
  • mierea;
  • seminte de dovleac si seminte de floarea-soarelui;
  • laptele;
  • iaurtul;
  • branza proaspata;
  • fructele (nuci, citrice, kiwi, ananas, banane, visine, prune, papaya si avocado);
  • legumele (spanac, cartofi, varza, sparanghel, rosii, ciuperci si salata verde);
  • plante (sunatoarea, rhodiola, griffonia, hameiul, gentiana);
  • alge (spirulina).

Alte metode de stimulare a serotoninei:

1. Activitate fizica: stilul nostru de viata influenteaza productia acestui hormon. In special, practicarea regulata a activitatii fizice este o modalitate buna de a creste nivelul de serotonina. Nu trebuie sa fiti atleti. Este suficienta si o activitate usoara, cum ar fi o plimbare de 30 de minute. Cel mai important este sa fii constant, transformand practica episodica in rutine zilnice;

2. Yoga si meditatia: aceste practici ridica nivelul serotoninei, atat pentru ca favorizeaza o stare generala de bunastare, combate stresul si anxietatea, cat si pentru ca ajuta la o oxigenare mai buna a sangelui, facilitand absorbtia hormonului fericirii;

3. Expunerea la soare: expunerea la lumina soarelui, pe langa faptul ca este un ajutor valoros pentru sistemul nostru osos, deoarece promoveaza absorbtia vitaminei D prin fixarea calciului in oase, este si o sursa naturala si privilegiata de serotonina;

4. Socializarea: avand afectiuni solide si bune relatii interpersonale, contracareaza stresul si depresia, promovand buna dispozitie si o atitudine pozitiva fata de viata;

5. Masajele: prin masaje, serotonina este pusa in circulatie, contracarand productia de cortizol (un hormon responsabil de stres) si promovand un sentiment de bunastare generala;

6. Activitatea sexuala: in timpul sexului, corpul nostru elibereaza oxitocina si serotonina. Acesti hormonii pot creste starea de spirit si pot genera un sentiment de bunastare pe scara larga.

Serotonina din medicamente

Serotonina este un neurotransmitator foarte important, a carui deficienta poate duce la aparitia unor boli grave, cum ar fi depresia, tulburarea obsesiv-compulsiva, criza de anxietate si atacurile de panica. In unele cazuri pot fi integrate si medicamente, dar va fi nevoie si de o dieta echilibrata si un stil de viata sanatos.

Excesul de serotonina (sindromul serotoninergic)

Dupa cum am mentionat, nivelul scazut de serotonina cauzeaza depresie, anxietate si atacuri de panica dar, de asemenea, o rata excesiva de serotonina, cauzata de consumul prelungit de medicamente antidepresive, poate avea efecte negative asupra sanatatii.

Se numeste sindromul serotoninergic si simptomele includ: dureri de cap, halucinatii, tulburari comportamentale, agitatie, confuzie, tremor, contractii musculare, frisoane, tahicardie, transpiratie, greata si diaree. Daca aveti cel putin 3 dintre aceste simptome contactati-va medicul deoarece este posibil ca tratamentul medicamentos sa trebuiasca sa fie intrerupt, dar treptat!

Cititi si: Ciocolata neagra: beneficii pentru organism si minte!

Sursa imagine: Pixabay

RELATED ARTICLES

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -
top-shop.ro

Most Popular

Recent Comments